Búcsú a divatbemutatóktól

Búcsú a divatbemutatóktól

A ‘Vogue Business’ egyik nemrég megjelent cikkében arról számol be, hogy a divatbemutató, mint olyan, ezennel megszűnik létezni a koronavírus következtében. Ezáltal lehet, hogy az idén márciusban megtartott 2020-as őszi/téli párizsi divathét volt az utolsó ilyen jellegű esemény amit megtapasztalhattunk, legalábbis az elkövetkezendő jópár évre vonatkozóan. Pedig amióta az eszünket tudjuk léteznek divatbemutatók, sőt, az elsőt az 1860-as években rendezték, mégpedig egy angol Charles Frederick Worth nevezetű divattervező, aki először alkalmazott hús-vér modelleket az addig megszokott próbababák helyett párizsi műhelyében, az általa tervezett kreációk bemutatására.

“Úgy gondolom ez egy új korszak kezdete és soha nem lesz már olyan mint régen” – mondta Alexandre de Betak, a ‘Bureau Betak’ alapítója, mely a legnagyobb divatmárkák bemutatóit szervezi, olyanokét, mint a Christian Dior, a Saint Laurent, a Kenzo, a Michael Kors, a Rodarte, és még sorolhatnám. És úgy tűnik számos divatipari szakértő osztozik ezen a véleményen, miszerint a tradícionális értelemben vett divatbemutatóknak búcsút inthetünk mostantól.

Állítólag a nemzetközi divatcégek ezentúl… és ennek következtében… sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek majd a digitális technológia adta lehetőségekre a személyes részvételt igénylő események és találkozók helyett. A vírusnak köszönhetően már idén nyáron számos divatmárka online fogja csak bemutatni legújabb kollekcióit. És nem akármilyen divatmárkákról beszélünk. Pár napja Alessandro Michele, a Gucci kreatív igazgatója közleményben jelentette be, hogy az olasz divatház ezentúl a mindenkori éves divathét kalendáriumra fittyet hányva folytatja pályafutását, és csak évente kétszer fogja bemutatni új kollekcióját a nagyközönségnek. De nem ő volt az egyetlen, aki hátat fordított a tradícióknak. Jóval a koronavírus előtt, még tavaly nyáron, a fiatal francia divattervező, Simon Porte Jacquemus úgy döntött nem a párizsi divathéten mutatja be legújabb kollekcióját, hanem saját maga határozza meg annak időpontját. Így történhetett meg az, hogy az akkor 10 éves évfordulóját ünneplő francia divatcég, a Jacquemus, egy provence-i levendulamezőn tartotta meg lélegzetelállító divatbemutatóját 2019 júniusában “szűk” családi körben. De számos külföldi divatcég még a reklámkampányát is online próbálja kivitelezni idén, a modellek saját magukat fotózva otthon, egy divatfotós távinstrukcióit követve.

Könnyen meglehet, hogy ezentúl ez lesz az új “normális” hozzáállás. Legalábbis amíg ellenszer vagy oltás nincs kilátásban, és nehéz megjósolni, hogy a divatszakma főszereplői, a modellek, divatszerkesztők, fotósok, sminkesek, stb. mikor tudnak majd legközelebb térben és időben ugyanazon az adott földrajzi helyen “csoportosulni”. De lehet, hogy minden rosszban van valami jó…?! Ha más nem, az adott helyzet úgy tűnik arra ösztönzi a különböző nemzetközi divatházak vezető tervezőit, és a divatipar egyéb szereplőit, hogy újabb és újabb digitális módszerekkel álljanak elő legújabb kreációik bemutatását illetően, annak érdekében, hogy helyt tudjanak állni ebben a különleges helyzetben. Mindenesetre én kíváncsian várom az új ötleteket, fejleményeket…! Addig is, összegyűjtöttem nektek pár kedvenc képemet a már említett mesebeli Jacquemus divatbemutatóról, egyenesen a provence-i levendulamezők kellős közepéről.